Журналісти телеканалів "UkrLive" та "Перший Незалежний" попросили Крістіну Квін та екс-прем'єра Швеції звернути увагу на спроби української влади обмежити в країні свободу слова

Юрія Колтак і Христина Квін
Юрія Колтак і Христина Квін Фото з відкритих джерел

Ведуча телеканалу "Перший Незалежний" Юлія Колтак взяла участь у проекті телеканалу BBC "BBC Global Questions" і передала звернення журналістів закритих українською владою телеканалів "UkrLive" і "Перший Незалежний", "112 Україна", NewsOne і ZIK тимчасово повіреній у справах США в Україні Христині Квін і відомому Європейському політику, екс-прем'єр-міністру Швеції Карлу Більдту.

У своєму листі журналісти розповіли про ситуацію, яка склалася зі свободою слова в Україні. Працівники ЗМІ звернули увагу світових політиків на той факт, що нинішня влада всіляко намагається ввести в країні цензуру і всі методами бореться з неугодними їй ЗМІ, через що сотні журналістів втрачають роботу, а громадяни не мають доступу до улюблених телеканалів. 

У свою чергу Нестор Шуфрич, голова Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова і власник телеканалу "Перший Незалежний" пообіцяв, що придбає нову супутникову ліцензію для того, щоб журналісти могли продовжувати виконувати свої професійні обов'язки. 

Також він звертатиметься до послів Великої сімки, ОБСЄ, Репортерів без кордонів, щоб зупинити беззаконня і свавілля влади, яка закрила вже п'ять незалежних каналів, два з яких - навіть без будь-якої постанови РНБО або інших "ручних" органів.

Текст листа наводимо нижче: 

Журналісти українських ЗМІ висловлюють вам свою повагу і користуються цією можливістю для того щоб в черговий раз привернути вашу увагу до катастрофічної ситуації із забезпеченням свободи слова в Україні.

Приводом звернення до вас став черговий доказ того, що українська влада розглядає нелояльні ЗМІ як свого головного ворога і не залишає практики прямого втручання в редакційну політику і фізичного знищення тих ЗМІ, які не бояться говорити правду про її діяльність.

Черговою жертвою української влади стали телеканали "UkrLive" і "Перший Незалежний", проти яких напередодні нового року влада використовувала весь арсенал репресивних дій - заборона на використання радіочастот, блокування активів і заборона на ведення будь-якої діяльності. Це незаконне рішення в позасудовому
порядку було знову прийнято Радою національної безпеки і оборони-органом, який
фактично уособлює диктатуру в Україні і поетапно вводить заборону на опозиційну
діяльність.

Особливу стурбованість викликає той факт, що рішення влади знову використовувати РНБО для накладення незаконних санкцій було прийнято відразу після того як телеканал "Перший Незалежний" домігся судового рішення на свою користь і відновив супутникове мовлення за рішенням Господарського суду міста Києва.

В результаті чергових незаконних санкцій мільйони українців були позбавлені доступу до об'єктивної інформації, а журналісти - позбавлені права займатися професійною діяльністю. Це не тільки грубе порушення українського законодавства, а й статті 10 Конвенції про захист прав людини і головних свобод (Свобода вираження думки).

Ми вважаємо, що посилення тиску на ЗМІ та опозиційних політиків є прямим наслідком двох факторів: падінням особистого рейтингу Володимира Зеленського і його боязню програти на наступних президентських виборах, і бажанням відвернути увагу українських громадян від щоденних доказів непрофесіоналізму чинної влади.

Звернемося до конкретних прикладів.

Протягом 2021 року українська влада на чолі з Володимиром Зеленським закрила п'ять телевізійних каналів. Зокрема, в лютому, грубо порушивши принцип верховенство права і в позасудовому порядку (через рішення Ради національної безпеки і оборони, хоча позбавлення ЗМІ ліцензій можливе тільки за рішенням суду), українська влада заборонила трансляцію трьох провідних на той час інформаційних телеканалів - "112 Україна", NewsOne і ZIK.

Спроба творчих колективів відновити мовлення в рамках нового телеканалу "Перший Незалежний", який об'єднав журналістів трьох закритих каналів, призвів до чергового порушення законодавства українською владою-мовлення каналу було припинено після звичайного листа заступника Голови Служби безпеки України, без суду і
можливості для журналістів відстояти свої права. Друга спроба призвела до такого ж результату-напередодні новорічних свят і незважаючи на судову перемогу, мовлення "Першого Незалежного", так само як і іншого Опозиційного каналу UkrLive, знову було зупинено.

Інші випадки цензури та обмеження права журналістів на професійну діяльність з боку української влади є не менш кричущими. Зокрема, нещодавно український суспільний мовник-телеканал " UA: Перший "звинуватив офіс Президента України в тому, що той" давно і жорстко "ставить ультиматуми щодо присутності народних депутатів у телевізійному ефірі, а також"висуває умови для редакцій телеканалу".

Колишні співробітники державного телеканалу "ДОМ" заявили про цензуру з боку офісу Президента України, який вимагав максимально збільшити кількість позитивних новин про президента, займатися піаром його ініціатив і відмовитися від використання певних слів і висловлювань під час підготовки новин.

У список ЗМІ, постраждалих від дій української влади, мало не потрапило "Радіо Свобода", і лише значний суспільний резонанс змусив владу відмовитися від підтримки голови правління Державного банку" Укрексімбанк "Євгена Мецгера і його співробітників, які напали на знімальну групу програми журналістських розслідувань"Схеми".

Депутати від пропрезидентської політичної сили відмовилися відвідувати ефіри на телеканалах "Україна" і "Україна 24" відразу після того, як один з відомих лідерів думки жорстко розкритикував діяльність Володимира Зеленського.

Відомі випадки тиску на телеканали "прямий" і "Наш", а крім цього за допомогою незаконного введення санкцій влада зупинила роботу і загрожує повним знищенням ряду популярних інтернет-видань, зокрема " Країна.юа "і " Шарій.net".

Наприкінці 2021 року, на прес-конференцію з нагоди екватора перебування Зеленського на посаді Президента були запрошені лише найбільш лояльні до Президента ЗМІ, чого ніколи не траплялося раніше. Але навіть це не вберегло
Зеленського від серії дуже болючих питань щодо встановлення миру в Україні, економічної політики влади і великих скандалів з його участю (Pandora papers, Вагнергейт).

Не меншу стурбованість викликають і провокації праворадикальних сил, включаючи фізичні розправи таких груп з неугодними владі журналістами, яких переслідують за "неправильні" політичні погляди. Почастішали випадки політичного зведення рахунків і з опозиційними політиками, найбільш відомим з яких є домашній арешт голови політради партії "опозиційна платформа - за життя" Віктора Медведчука, адвокати
якого неодноразово розбивали всі доводи сторони обвинувачення, але поки не можуть домогтися його звільнення і зняття з нього всіх звинувачень.

Враховуючи все сказане вище, ми заявляємо про свій намір оскаржити незаконні рішення про закриття ЗМІ в судах. І якщо українські суди під тиском офісу Президента України не скасують рішення РНБО, то Європейський суд з прав людини винесе справедливе рішення, яке боляче вдарить по будь-яких спробах ввести цензуру в Україні.

Тому ми звертаємося до вас із закликом обговорити катастрофічний стан зі свободою слова в Україні під час ваших контактів з українською владою, а також публічно висловитися про важливість забезпечення в Україні фундаментальних демократичних цінностей, особливо свободи слова, свободи вираження поглядів і права журналістів на професійну діяльність.

З повагою, 

Представники незаконно закритих українських ЗМІ

style="text-align: justify;" >нагадаємо, 2 лютого президент Володимир Зеленський підписав указ про застосування санкцій проти телеканалів "112 Україна", NewsOne і ZIK. Згідно з указом, який набув чинності з моменту підписання, до телеканалів застосовані санкції протягом п'яти років. Це передбачає блокування мовлення всіх трьох телеканалів. 

26 лютого журналісти незаконно закритих президентом Володимиром Зеленським телеканалів об'єдналися і створили новий телеканал – "Перший Незалежний". Засновниками нового медіа стала група журналістів, які раніше працювали на каналах "112 Україна", NewsOne і ZIK. Але буквально через годину після початку мовлення влада незаконно відключила телеканал від ефіру

Екс-власник телеканалу " Перший Незалежний "Роман Любицький поширив брехливу заяву про те, що не має відношення до продажу телеканалу медіахолдингу"новини". Заява Любицького не відповідає дійсності, оскільки від його імені діяв уповноважений ним представник, а сам Любицький отримав оплату за продаж телеканалу "Перший Незалежний".

20 серпня були введені санкції проти головного редактора інтернет-видання "Страна.иа" Ігоря Гужви, компаній-видавців "Страны.иа", блогера і журналіста Анатолія Шарія, його дружини Ольги. В результаті були заблоковані видання "Страна.иа "і " Шарий.net". 

Провідні європейські політики, міжнародні та українські експерти та світові ЗМІ розкритикували указ Зеленського про припинення роботи телеканалів "112 Україна", NewsOne і Zik.

28 грудня президент України Володимир Зеленський підписав санкції проти двох українських телеканалів - "Перший Незалежний" і UkrLive. Всього в 2021 році Зеленський закрив п'ять телеканалів.

Власник телеканалу UkrLive і голова парламентського Комітету зі свободи слова Нестор Шуфрич заявив, що закриття телеканалу UkrLive незабаром після першого виходу в ефір і телеканалу "Перший Незалежний" після судової перемоги і відновлення супутникового мовлення - це чергове цинічне і беззаконне позасудове рішення від Ради національної безпеки і оборони, спрямоване на встановлення цензури в Україні. Подібні дії не можна пояснити інакше, адже телеканали не порушили жодного закону, а в разі "першого незалежного" - навпаки домоглися справедливого судового рішення, яке довело незаконність колишніх рішень РНБО. Телеканали були закриті тільки тому, що так захотілося людям, які займають високі пости. 

У свою чергу голова наглядової ради Фонду захисту свободи слова Ганна Герман підкреслила, що Володимир Зеленський продовжує гробити незалежну журналістику. Але це його не врятує від швидкого і остаточного краху. Тому що в опозиції до нього вже не тільки незалежні телеканали і сайти. В опозиції до провальної політики нинішньої влади-вся Україна.

В "опозиційній платформі-за життя" відреагували на подію і заявили, що це рішення покликане знищити телеканали "Перший Незалежний" і UkrLive, а також медіахолдинг "Новини", який був заснований журналістами закритих Зеленським телеканалів "112 Україна", NewsOne і ZIK.

На тлі закриття двох телеканалів народний депутат від ОПЗЖ Ренат Кузьмін порадив Зеленському оголосити мобілізацію в армію жінок-журналісток закритих телеканалів. А його колега Василь Німченко заявив, що рішення РНБО про припинення мовлення телеканалів UkrLive і "Перший Незалежний" є ознакою інформаційного рейдерства і узурпації влади, яка вже перейшла на рівень диктатури.

Журналісти незаконно закритих президентом Володимиром Зеленським телеканалів "UkrLive"і" Перший Незалежний" звернулися з відкритим листом до світової спільноти - європейським політикам, чиновникам і міжнародним журналістським організаціям - з проханням вплинути на ситуацію зі свободою слова і спробою влади ввести цензуру в Україні. Міровому співтовариству нагадали і про те, що "112 Україна", NEWSONE і ZIK, "UkrLive"і" Перший Незалежний " не єдині жертви чинного режиму Зеленського. Адже влада всіма способами намагається впливати на роботу державного телеканалу "дім", суспільного мовника "UA: Перший", телеканалів"НАШ", "Еспресо", "Прямий", "Україна" та "Україна 24", інтернет-видань "Страна.ua" і "Шарій.net". 

За останні місяці світові ЗМІ, європейські політики та експерти опублікували 120 969 матеріалів, присвячених цькуванню українською владою опозиції та незалежних телеканалів.